• Home >
  • Nieuws >
  • Particulier >
  • Diefstal op reis en geen uitkering van de verzekeraar; was je wel voorzichtig genoeg?

Diefstal op reis en geen uitkering van de verzekeraar; was je wel voorzichtig genoeg?

Een domper op je vakantieplezier: je bent bestolen. Of het nou om al je bagage gaat of om ‘slechts’ je favoriete zonnebril, het is natuurlijk ontzettend vervelend wanneer dat gebeurt. Gelukkig ben je goed verzekerd. Toch kan het gebeuren dat de verzekeraar de schade niet vergoedt. Hoe zit dat?

Het kan voelen als een tweede teleurstelling. Nadat je bagage is gestolen kom je erachter dat de reisverzekeraar niet wil uitkeren. Hoe zit dat? Je hebt toch een prima reisverzekering afgesloten en bent te goeder trouw: je kon er toch niets aan doen? In dat laatste schuilt het antwoord. Een verzekeraar verwacht dat je goed op je spullen let. Voorzichtig bent. Ook op reis.

Voorwaarden

Wat de verzekeraar precies van je mag verwachten, hangt af van een aantal zaken. Zo is van belang wat er precies in de verzekeringsvoorwaarden staat. Soms schrijven die bijvoorbeeld strikt voor dat bagage in een auto niet zichtbaar mag zijn. Of dat bagage op de meest veilige plek bewaard moet worden, bijvoorbeeld in een hotelkamer en niet in de auto op de parkeerplaats. Houd je je daar niet aan, dan wordt het heel lastig om de schade vergoed te krijgen.

Situatie

Ook is de situatie ter plekke van belang. Wat speelde er precies op het moment dat de diefstal plaatsvond? Werd je heel even afgeleid of heb je je bagage langere tijd uit het oog verloren? Ook speelt het soort bagage een rol. Soms worden aan kostbare spullen extra eisen gesteld. Daarbij geldt wel dat de verzekeraar niet het onmogelijke mag vragen. Een verzekering wordt immers afgesloten met het oog op onvoorziene voorvallen.

Aanknopingspunten

Heb je een schadeclaim, dan kun je je financieel adviseur vragen om je te helpen bij de afwikkeling. Wil de verzekeraar niet uitkeren en vind je dat onterecht, dan kun je een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Wanneer een dergelijke zaak behandeld wordt, kijkt het Kifid onder andere naar de volgende aspecten:

  • Had je een redelijk alternatief om beter op je bagage te letten of je bagage veiliger op te bergen? Of was de bagage bijvoorbeeld zo omvangrijk dat er maar één optie was om die te stallen?
  • Welke afstand had je tot de bagage? Kon je de bagage goed in het oog houden?
  • Lette je heel even niet op of keek je langere tijd niet naar de spullen om? Een moment van onbedachtzaamheid moet ook wel echt een moment zijn. Een goede indicatie hiervoor is dat je kortstondig werd afgeleid.
  • Verkeerde je in een drukke, hectische omgeving waardoor extra alertheid mocht worden verwacht?
  • Hoe kostbaar was de bagage? Aan kostbare bagage worden vaak hogere eisen gesteld, er wordt verwacht dat je extra voorzorgsmaatregelen treft om deze spullen te beschermen.

Lees op de website van Kifid een aantal voorbeeldsituaties van gestolen bagage en het oordeel van de Geschillencommissie.

Aangifte

Doe in ieder geval voor zover mogelijk altijd aangifte bij de politie ter plaatse en neem het aangiftebewijs mee. De reisverzekeraar vraagt namelijk hier altijd naar ingeval van diefstal in het buitenland.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op.

Bron: Adfiz/Finfin



09-08-2022

Oomen Financiële Diensten

Zuideindsestraat 64B
4921 XN Made

Kvk nummer 18124364| WFT nummer 18318308| Disclaimer| PrivacyWebsite by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top