De basis van je ondernemerschap ligt al bij je administratie. Trap niet in de volgende vijf valkuilen, zodat je succesvol start met je eigen bedrijf.
Door afspraken op papier te zetten, voorkom je onduidelijkheden. Stel een contract of algemene voorwaarden op of formuleer de afspraken in je offerte. Zolang het maar duidelijk is wat je van elkaar verwacht. Deze documenten kunnen jou als ondernemer voor veel zakelijke problemen behoeden.
Tip!
Kom je als ondernemer in conflict met een andere ondernemer, een leverancier of een klant, dan kan het zijn dat juridische hulp nodig is. Een rechtsbijstandsverzekering vergoedt dan de kosten. Controleer van tevoren wel goed welke geschillen zijn gedekt of laat je hierover adviseren door een financieel adviseur.
Als je ervoor zorgt dat je administratie op orde is, heb je een goed overzicht over je bedrijf. Je kunt ontwikkelingen signaleren en op tijd bijsturen en beslissingen nemen. Daarnaast verlangt de Belastingdienst ook dat je een kloppende administratie kunt tonen. Hier lees je waar jouw administratie aan moet voldoen.
De financiële administratie
Als zelfstandig ondernemer ben je verplicht om een ‘deugdelijke administratie’ op te zetten. Maar wat is een deugdelijke administratie precies? Volgens de Belastingdienst bestaat de administratie in ieder geval uit:
Belang van een goede administratie
Je bent verplicht een goede administratie bij te houden, maar ook voor jezelf als ondernemer is het fijn om de administratie op orde te hebben. Door een overzichtelijke administratie heb je een duidelijk inzicht in je inkomsten en uitgaven, het helpt je bij het doen van de belastingaangifte en het helpt je bij het profiteren van de fiscale voordelen voor ondernemers. Door middel van je administratie kun je aantonen dat je hier recht op hebt.
Bewaarplicht
De bewaarplicht voor je administratie is 7 jaar. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar voor iedereen. Bij onroerend goed is de bewaarplicht zelfs 10 jaar. Bewaren mag fysiek, maar ook digitaal. In principe bewaar je alle gegevens in de originele vorm. Doet een administratiekantoor jouw administratie? Dan gelden dezelfde bewaartermijnen.
Je loopt als ondernemer altijd risico’s, zeker wanneer je ook nog personeel in dienst hebt. Voorkom dat je met hoge kosten komt te zitten als er zich schade voordoet. Bij je bedrijf, een klant, je personeel of bij jezelf.
Tip!
Er zijn veel verzekeringen die van belang kunnen zijn voor ondernemers en waarmee je jouw financiële risico’s kunt dekken. Maar verzeker je niet zomaar overal voor. Niet alle verzekeringen zijn voor iedere ondernemer noodzakelijk. Kies de verzekeringen die passen bij jouw eigen bedrijf. Je adviseur kan je hierbij helpen.
Doe zaken met klanten die je kunt vertrouwen. Als je zaken doet met klanten die stelselmatig te laat betalen, loop je continu achter de feiten aan. En wat als je klanten hebt die helemaal niet betalen? Dit kan jouw bedrijf in financiële problemen brengen. Zorg daarom voor een goed debiteurenbeleid en blijf geen zaken doen met wanbetalers.
Tip!
Als je levert op rekening, kun je een kredietverzekering afsluiten. Wanneer je klant niet betaalt, ontvang je het factuurbedrag via je verzekeringsmaatschappij. Deze neemt de vordering van je over en probeert alsnog het geld van jouw klant te krijgen.
Houd er bij het ontvangen van je factuurbedrag rekening mee dat het gaat om een brutobedrag. Dit betekent dat in dit bedrag het btw-tarief zit verwerkt dat jij moet afdragen aan de Belastingdienst. Om niet het risico te lopen dat je dit bedrag uitgeeft aan iets anders, kun je het alvast opzij zetten en dus reserveren.
Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag.
Oomen Financiële Diensten
Zuideindsestraat 64B
4921 XN Made