Succesvol ondernemen start bij de basis

De basis van je ondernemerschap ligt al bij je administratie. Trap niet in de volgende vijf valkuilen, zodat je succesvol start met je eigen bedrijf.

Onduidelijke afspraken

Door afspraken op papier te zetten, voorkom je onduidelijkheden. Stel een contract of algemene voorwaarden op of formuleer de afspraken in je offerte. Zolang het maar duidelijk is wat je van elkaar verwacht. Deze documenten kunnen jou als ondernemer voor veel zakelijke problemen behoeden.

Tip!
Kom je als ondernemer in conflict met een andere ondernemer, een leverancier of een klant, dan kan het zijn dat juridische hulp nodig is. Een rechtsbijstandsverzekering vergoedt dan de kosten. Controleer van tevoren wel goed welke geschillen zijn gedekt of laat je hierover adviseren door een financieel adviseur.

Onoverzichtelijke administratie

Als je ervoor zorgt dat je administratie op orde is, heb je een goed overzicht over je bedrijf. Je kunt ontwikkelingen signaleren en op tijd bijsturen en beslissingen nemen. Daarnaast verlangt de Belastingdienst ook dat je een kloppende administratie kunt tonen. Hier lees je waar jouw administratie aan moet voldoen.

De financiële administratie
Als zelfstandig ondernemer ben je verplicht om een ‘deugdelijke administratie’ op te zetten. Maar wat is een deugdelijke administratie precies? Volgens de Belastingdienst bestaat de administratie in ieder geval uit:

  1. De grootboekadministratie
    Hierin leg je alle financiële transacties vast. Bijvoorbeeld ontvangen inkoopfacturen of betalingen. Bewaar daarom ook alle bonnen van zakelijke uitgaven. Onkosten zijn namelijk aftrekbaar van je winst. Het grootboek geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van je onderneming.

  2. De debiteuren- en crediteurenadministratie
    Hierin houd je alle openstaande facturen van je klanten en leveranciers bij.

  3. De voorraadadministratie
    Als je goederen inkoopt en verkoopt, houd je hierin je voorraden en de waarde ervan bij. Dit is verplicht, maar daarnaast ook handig voor je eigen overzicht.

  4. De in- en verkoopadministratie
    Hierin houd je alle inkoop- en verkoopfacturen bij. Het is natuurlijk ook belangrijk dat jij zelf facturen kunt maken. Hiervoor heb je diverse online tools.

  5. De loonadministratie
    Heb jij personeel? Dan moet je ook een loonadministratie opzetten.

  6. Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
    Alle afspraken die je maakt en vastlegt in contracten en/of overeenkomsten dienen bewaard te worden in je administratie. Denk hierbij aan afspraken met leveranciers of klanten.

Belang van een goede administratie
Je bent verplicht een goede administratie bij te houden, maar ook voor jezelf als ondernemer is het fijn om de administratie op orde te hebben. Door een overzichtelijke administratie heb je een duidelijk inzicht in je inkomsten en uitgaven, het helpt je bij het doen van de belastingaangifte en het helpt je bij het profiteren van de fiscale voordelen voor ondernemers. Door middel van je administratie kun je aantonen dat je hier recht op hebt.

Bewaarplicht
De bewaarplicht voor je administratie is 7 jaar. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar voor iedereen. Bij onroerend goed is de bewaarplicht zelfs 10 jaar. Bewaren mag fysiek, maar ook digitaal. In principe bewaar je alle gegevens in de originele vorm. Doet een administratiekantoor jouw administratie? Dan gelden dezelfde bewaartermijnen.

Lopen van financiële risico’s

Je loopt als ondernemer altijd risico’s, zeker wanneer je ook nog personeel in dienst hebt. Voorkom dat je met hoge kosten komt te zitten als er zich schade voordoet. Bij je bedrijf, een klant, je personeel of bij jezelf.

Tip!
Er zijn veel verzekeringen die van belang kunnen zijn voor ondernemers en waarmee je jouw financiële risico’s kunt dekken. Maar verzeker je niet zomaar overal voor. Niet alle verzekeringen zijn voor iedere ondernemer noodzakelijk. Kies de verzekeringen die passen bij jouw eigen bedrijf. Je adviseur kan je hierbij helpen.

Zaken doen met wanbetalers

Doe zaken met klanten die je kunt vertrouwen. Als je zaken doet met klanten die stelselmatig te laat betalen, loop je continu achter de feiten aan. En wat als je klanten hebt die helemaal niet betalen? Dit kan jouw bedrijf in financiële problemen brengen. Zorg daarom voor een goed debiteurenbeleid en blijf geen zaken doen met wanbetalers.

Tip!
Als je levert op rekening, kun je een kredietverzekering afsluiten. Wanneer je klant niet betaalt, ontvang je het factuurbedrag via je verzekeringsmaatschappij. Deze neemt de vordering van je over en probeert alsnog het geld van jouw klant te krijgen.

Geen reserveringspost Belastingdienst

Houd er bij het ontvangen van je factuurbedrag rekening mee dat het gaat om een brutobedrag. Dit betekent dat in dit bedrag het btw-tarief zit verwerkt dat jij moet afdragen aan de Belastingdienst. Om niet het risico te lopen dat je dit bedrag uitgeeft aan iets anders, kun je het alvast opzij zetten en dus reserveren.

 

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag.

bronnen: Adfiz/Finfin 1 2



16-01-2020

Oomen Financiële Diensten

Zuideindsestraat 64B
4921 XN Made

Kvk nummer 18124364| WFT nummer 18318308| Disclaimer| PrivacyWebsite by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top