Wij krijgen de laatste tijd veel vragen over de gestegen premies van autoverzekeringen. In dit artikel leggen we uit waar die gestegen premies zoal vandaan komen. En helaas zult u ook voor de komende jaren rekening moeten houden met flinke premiestijgingen.
Het Nederlandse wagenpark blijft groeien; inmiddels rijden er bijna 9,5 miljoen auto’s rond. Dat betekent dat er inmiddels 94 auto’s per 100 huishoudens zijn. Die auto’s moeten allemaal verzekerd worden. Dus hoe meer auto’s, hoe groter het premievolume van autoverzekeringen.
Het probleem is echter dat de verzekeraars geld verliezen op autoverzekeringen. Op elke euro premie legden verzekeraars vorig jaar gemiddeld 22 cent toe. Deels doordat zowel het aantal schadegevallen als de hoogte van de schadebedragen fors zijn toegenomen, maar ook omdat de verzekeraars gemiddeld zo’n 33 cent per verdiende euro kwijt zijn aan kosten.
Hoe dan ook, ongeveer één derde van het totale premievolume in de Nederlandse verzekeringsmarkt komt van autoverzekeringen, waarmee het één van de belangrijkste én meest verliesgevende soorten verzekering is.
In 2017 komt de schadelast uit op meer dan 2,9 miljard euro, een stijging van 7% ten opzichte van 2016. Vooral het aantal schades door aanrijdingen is fors gestegen, met zo’n 10% maar liefst. Afleiding door smartphonegebruik is een belangrijke aangetoonde factor, maar ook de steeds drukker wordende wegen spelen een rol.
En hoewel het aantal autodiefstallen al jaren afneemt, is de schade door autodiefstal en -inbraak in de voorbije vijf jaar verdrievoudigd. Auto’s zelf én de apparatuur die mensen in de auto’s laten liggen, worden steeds duurder.
Ook de verzekeringen van bestelauto’s dreigen verliesgevend te worden. Ook hier zien we een forse toename van schades. Omdat de economie momenteel als een speer gaat, maken bestelauto’s meer kilometers, waardoor de kans op de schade toeneemt.
Om hun vaste kosten (die 33 cent per verdiende euro) te verlagen, zullen de verzekeraars zelf stappen moeten zetten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologieën als artificial intelligence en big data, waarmee het verzekerings- en claimproces veel efficiënter kan worden, en zelfs voor een flink deel geautomatiseerd kan gaan worden.
De verwachting is weliswaar dat ontwikkelingen als autonoom rijden en autodelen op de langere termijn voor een afname van schades en een verminder van de schadelast zullen gaan zorgen. Maar tot het zo ver is, zullen verzekeraars zich moeten instellen op een verdere stijging van de schadelast. En dus zullen de verzekerden zich voor de komende jaren moeten instellen op jaarlijkse stijgingen van de premie van hun autoverzekering.
Oomen Financiële Diensten
Zuideindsestraat 64B
4921 XN Made